Facebook se snaží nabízet vám reklamy podle určitých kritérií a z toho důvodu o vás také sbírá informace, aby byly reklamy tzv. cílené. Vycházejme tedy z toho, že Facebook se o vás dozví velké množství informací. Část z nich uvedete sami v nastavení svého profilu, a i kdybyste tu byli na slovo skoupí, software si řadu informací může doplnit z vaší IP adresy, odkud se přihlašujete, z vašeho používaného rozhraní (zařízení), a také z využívaných aplikací (např. v chytrém telefonu).
Modelovým příkladem, jak tato sociální síť nabízí reklamy, a jak je bude možná nabízet i v budoucnu, je vaše jízda autem po dálnici. Představte si situaci, že budete cestou míjet několik billboardů, které jsou elektronicky řízené a otočné. Jaké by to bylo, kdyby billboard věděl, kdo kolem něho projíždí? Jistě by inteligentně vyhledal během zlomku sekundy o vás informaci, která vás podle vašeho životního stylu někam škatulkuje, a podle toho by volil vhodnou reklamu. Řekněme, že vaší velkou zálibou je divoká řeka, slalomářská trať, kánoe C1, a najednou se na billboardu objeví reklama na novou, senzační loď Veloc C1, jakou jste vždycky chtěli.
Cílené reklamy jsou nakonec výhodnější, než ty, o které byste neměli zájem
Facebook funguje podobně, uvidíte reklamy především cílené na vaše zájmy a váš životní styl. Také jej zajímá, jaké weby navštěvujete, co čtete, jakou společnost vyhledáváte, takže nadšenému vodákovi a vysokohorskému turistovi, co se pohybuje převážně v přírodě, nebudou přece nabízet pánské obleky, kravaty a polobotky. Počítejte s tím, že uvidíte spíš reklamu na špičkový spacák, outdoorovou obuv a vodácké vybavení.
Sociální sítě také zajímá vaše bydliště, pohlaví a věk, aby mohly nabízet např. reklamy různých restaurací, logické přece je, aby Plzeňáci viděli reklamu na hospody v Plzni a ne v Pardubicích. A stačí uvést někde v nějakém příspěvku, že fandíte ženské moderní gymnastice SKP MG Brno, a záhy se může objevit spousta reklam na gymnastická náčiní.
Na druhou stranu je cílená reklama výhodná nejen pro obchodníky, ale i pro vás. Pořád lepší, když uvidíte něco, co vás osobně zajímá, než nejapné a otravné kousky zboží, které byste si nikdy nekoupili ani omylem.